Для определения правового статуса токенов и криптовалют важно учитывать, как именно белорусские правила регламентируют их использование. В белорусском законодательстве, в отличие от традиционных финансовых инструментов, токены рассматриваются как цифровые активы, которые могут выполнять разнообразные функции, начиная от представления прав собственности и заканчивая доступом к услугам или продуктам. В то же время, криптовалюты рассматриваются как средства обмена, обладающие свойствами валюты.
Ключевое отличие состоит в том, что токены зачастую создаются на базе блокчейн-платформ для определённых целей, а криптовалюты выступают в роли самостоятельных денежных единиц. В белорусском законодательстве прописано ясно, что криптовалюты не признаются официальным платежным средством, их использование регулируется отдельными нормами. Токены же могут подпадать под категорию цифровых активов или инвестиционных инструментов, что влияет на порядок их обращения и налогообложения.
Законодательство конкретизирует, что продажа и обмен токенов могут регулироваться в зависимости от их назначения, а криптовалютным операциям присвоены ограничения и требования к соблюдению финансового законодательства. Важно также учитывать, что белорусские нормативы предусматривают особые условия для проведения первичных размещений таких активов, что сообщает участникам рынка дополнительные обязательства и возможности.
Разлика паміж токенамі і крыптавалютамі ў беларускім заканадаўстве
Законодавства Беларусі разграничвае токены і крыптавалюты, што важна для правільнага іх выкарыстання і рэгулявання. Токены ў заканадаўстве вяўляюць сабой уласнасць або права на рэсурсы, якія могуць мець разнастайнае прызначэнне: фінансавыя, юрыдычныя, тэхнічныя ці іншыя. У сваю чаргу, крыптавалюты фактычна выступаюць у якасці сродкаў аплаты, валютаў або запазычанасцей, якія функцыянуюць на аснове дэцэнтралізаваных тэхналогій.
У адпаведнасці з беларускім заканадаўствам, асноўнае адрозненне заключаецца ў тым, што токены могуць мець прыкладнае выкарыстанне ў праектах і як аб’екты цвёрдай маёмасці ў межах пэўных прававых адносін. На дадатак, рэгулюючыя органы ў Беларусі не вызначалі асобна заканадаўчыя нормы, якія б рэгламентавалі крыптавалюты ў такой жа меры, як токены.
Закон «Аб дзейнасці ў сферы лічбавых фінансавых інструментаў» у 2023 годзе папярэднічае асобнаму рэгуляванню токенаў, прадастаўляючы магчымасць правядзення ICO і стварэння токенізаваных праектаў. У той жа час, выкарыстанне чыстых крыптавалют у межах Беларусі застаецца абмежаваным і патрабуе асаблівай правовай ацэнкі, каб вызначыць іх легальны статус і мяжы выкарыстання.
Ключавое значэнне мае тое, што токены ў беларускім праве могуць выкарыстоўвацца як інструменты для фінансавання праектаў, але яны не маюць афіцыйнага статусу плацежнага сродку. У той час, як крыптавалюты не атрымалі адназначнай юрыдычнай фармізацыі, іх выкарыстанне цяжка аформіць у межах існуючага заканадаўства без адпаведных дазволаў і рэгулявання.
Канкрэтна, рэкамендуецца спецыялістам і ўдзельнікам рынку ўважліва аналізаваць асобныя нормы заканадаўства, вызначаць прызначэнне і статус выкарыстоўваемых токенаў і крыптавалют у кожным канкрэтным праекце. Важна сачыць за актуалізацыяй заканадаўства, бо імплементацыя новых нормаў можа змяніць умовы працы і доступнасці гэтых інструментаў у Беларусі.
Як у беларускім заканадаўстве рэгулююцца выпуск і аперацыі з токенамі і крыптавалютамі
Беларускі заканадаўчасць у сферы крыптавалют і токенаў прадастаўляе толькі агульныя рамкі без спецыялізаваных нарматыўных актаў. Рэкамендуецца сачыць за зменамі і прымаць дакументальныя указы, якія рэгулююць адпаведныя фінансавыя і юрыдычныя аспекты. Неабходна ўлічваць, што выпуск крыптавалют і токенаў не падпадае пад асобныя заканадаўчыя патрабаванні, а аперацыі рэгулююцца агульнымі нормамі фінансавага заканадаўства і ліцэнзійных патрабаванняў.
Выпуск і рэгуляванне токенаў і крыптавалют
Закон аб азартных гульнях і іншых формах гульнявой дзейнасці прызнае выкарыстанне крыптавалют у межах дзейнасці, але не прадугледжвае спецыяльных нормаў для іх прамога выпуску або віртуальных валют. У парадку, усталяваным Нацыянальным банкам, аперацыі з крыптавалютамі лічацца фінансавымі аперацыямі, якія патрабуюць дадатковых ліцэнзій і праверкі па законе аб бюджэтнай і фінансавай бяспецы. Выпуск токенаў, якія расцэньваюцца як фінансавыя інструменты, можа рэгулявацца ў адпаведнасці з законамі аб цантрах, але фармальных патрабаванняў да іх існавання пакуль няма.
Аперацыі з токенамі і крыптавалютамі
Перадача, продаж і купля крыптавалют акрэдытаваны ў межах грамадзянскага заканадаўства толькі у рамках пэўных фінансавых арганізацый, што маюць адпаведныя ліцэнзіі. Для індывідуальных карыстальнікаў няма патрабаванняў пра дзяржаўную рэгістрацыю, але праўдзівыя і бяспечныя аперацыі павінны выконвацца з улікам мер па прадухіленні фінансавання тэрарызму і адмыванню грошай. Важна таксама памятаць аб недапушчальнасці выкарыстання крыптавалют для акцёрскіх і тэрарыстычных мэтаў, што прадугледжана асобнымі законамі.
Якія справавыя юрыдычныя асобы і пэўныя сістэмы апісваюць правілы і абмежаванні для працы з токенамі і крыптавалютамі
Рэгуляванне працы з токенамі і крыптавалютамі ў Беларусі ў асноўным рэгулюецца органамі дзяржаўнага нагляду і спецыялізаванымі законадачнымі актамі. Галоўнай адказнай структурай за заканадаўчае рэгуляванне ў гэтым накірунку з’яўляецца Нацбанк Рэспублікі Беларусь.
Нацбанк вызначае асноўныя прынцыпы і патрабаванні, якія павінны выконваць юрыдычныя асобы і індывідуальныя прадпрымальнікі, што займаюцца аплатайнымі і распараджальнікамі токенамі і крыптавалютамі. У прыватнасці, ён рэгулюе ліцэнзаванне дзейнасці крэпта-кампаній і ўстанаўлівае нормы захоўвання і аперацый з криптоактивамі.
Закон «Аб супрацьдзеянні легалізацыі (мыццю) даходаў, атрыманых злачынным шляхам і фінансаванню тэрарызму» усталёўвае патрабаванні да юрыдычных асоб, якія ўдзельнічаюць у аперацыях з криптовалютамі. Ён прадугледжвае абавязковасць правядзення ідэнтыфікацыі кліентаў і вядзення ўліку аперацый для прадухілення нелегальнай дзейнасці.
Акрамя таго, у Беларусі існуюць пэўныя сістэмы стандартаў і рэкамендацый, якія распрацоўваюць нацыянальныя і міжнародныя арганізацыі. Адным з ключавых дакументаў з’яўляецца баланс паміж правамі ўдзельнікаў рынка і патрабаваннямі па барацьбе з адмываннем грошай і фінансаваннем тэрарызму.
Таксама дзейнічаюць пастаянна абнаўляемыя дакументы і рэкамендацыі, што рэгулююць пытанні ўзаемаадносін паміж банкаўскімі установамі і кампаніямі, якія аперацыйна працуюць з криптоактывамі. Усе гэтыя сістэмы і заканадаўчыя нормы рэгламентуюць прававыя межы і забяспечваюць кіраванне рызыкамі пры працы з токенамі і крыптавалютамі ў Беларусі.